טיפולי הפרייה חוץ גופית

טיפולי הפרייה חוץ גופית

הפריה חוץ-גופית (IVF, In Vitro Fertilizaton)

הפריה חוץ-גופית (IVF, In Vitro Fertilizaton) הינה הפריית הביצית ע"י הזרע, מחוץ לגוף האישה, והעברת תוצר ההפריה (עובר) אל הרחם לצורך קליטתו והתפתחות הריון.

בטיפולי הפריה חוץ גופית המטרה הינה לאפשר בכל מחזור טיפול התפתחות מספר זקיקים בשלים (לרוב כ12-15) על מנת להפיק הבשלה של מספר ביציות שיופרו בהפריית מבחנה וקבלת מספר עוברים.

בדר"כ מתקבלים מספר עוברים, אך יש להבין עקרון פשוט וחשוב, לא כל הזקיקים בשחלה גדלים בקצב אחיד ומגיעים לבשלות באופן מסונכרן.

השאיפה היא לאסוף את הביציות בשלב בו מרביתן הגיעו להבשלה, על כן לא כל הזקיקים שנצפו במהלך המעקב אכן יניבו ביציות בשלות, וכמו כן לא כל הביציות הבשלות יצלחו את תהליך ההפריה לכדי קבלת עובר.

בהמשך מחזור הטיפול לאחר קבלת העוברים, עובר או שניים יועברו לרחם והיתר שאיכותם טובה  – יעברו תהליך הקפאה וישמשו  לצורך טיפולים עתידיים.

התהליך כולו נעשה תוך דיכוי המחזור הטבעי של הגוף ומתן תרופות הורמונליות השולטות על התפתחות הזקיקים, הבשלת הביציות וביוצן.

הטיפול התרופתי כולל שוב את אותם ההורמונים המשפיעים על התפתחות הזקיקים ותהליך הביוץ-  LH ו – FSH וגורמים לזקיקים המתפתחים להפריש את הורמון האסטרדיול והורמון הHCG לצורך יצירת ביוץ.

על מנת לאפשר את התפתחותם של מספר זקיקים תוך מניעת ביוץ באופן ספונטני חשוב להשתמש בשילוב תרופות שימנעו ביוץ ספונטני של הגוף טרם הבשלת הביציות (GNRHA/GNRHAg).

 


אפשרויות טיפול בהפריה חוץ גופית

קיימים מגוון רחב של אפשרויות טיפול ופרוטוקולי טיפול, ננסה לסכם בקצרה את אפשרויות הטיפול בהפריה חוץ גופית:

 

פרוטוקול ארוך הפריה חוץ גופית –  מטרתו לעכב את הפרשת ההורמונים הרגילה בגוף האישה האמצעות שימוש בתרופות הGNRHAg שצוינו קודם לכן. תרופות אלו במתן ממושך מונעות שחרור הורמוני ביוץ בגוף.
הן ניתנות בשאיפה של תרסיס לאף או בזריקות.
הטיפול מתחיל כשבוע טרם קבלת ווסת (ביום ה21 לווסת הקודם) תוך מעקב סונוגרפי והורמונלי (באולטרסאונד ובדיקות דם) אחר היוצרות דיכוי הורמונלי.
כשזה מושג מתחיל שלב גירוי השחלות להתפתחות זקיקים באמצעות אותם הורמונים שצוינו קודם (FSH בלבד או צירוף של   FSH  ו – LH ) במינונים שונים בהזרקה יום יומית למשך כ-10-14 יום.

 

פרוטוקול קצר הפריה חוץ גופית -הטיפול מתחיל לאחר קבלת ווסת ביום השלישי עד החמישי של המחזור וכולל זריקות לעידוד התפתחות הזקיקים (FSH בלבד או צירוף של   FSH  ו – LH ) תוך שילוב  זריקה נוספת במקביל (GNRHA) ע"מ למנוע ביוץ לפני הזמן.
סך הטיפול מהתחלת הזריקות שונה מאישה לאישה והינו כ-10-14 ימים.

בכל אחד מהפרוטוקולים כפי שצוין קודם ע"מ להשרות ביוץ ניתנת זריקה אחת נוספת של הורמון הביוץ ( hCG ) המתוזמנת לביצוע שאיבת הביציות כ34-36 שעות לאחר מכן.

ישנן וריאציות שונות הן של פרוטוקול הטיפול הארוך והן של פרוטוקול הטיפול הקצר כמובן בהתאם לתגובה של כל אישה לטיפול ההורמונלי, הגורם לאי פוריות ועוד.

כמו כן חשוב להישאר מעודכנים, חידושים בתחום התרופות ופרוטוקולי הטיפול מתרחשים בכל זמן נתון. תחום הפוריות בארץ ואנו צוות רופאי הפוריות דואגים להישאר מעודכנים ולקחת חלק בחידושים כל הזמן, תוך ביצוע עבודות מחקר בתחום, פרסום פריצות דרך חדשות ונטילת חלק בעשייה הבינלאומית.

כך לדוגמא דגשים מכנסים שונים הנערכים בעולם ובין היתר כנס בו לקחתי חלק בתחום ההפריה החוץ גופית ותרומת ביציות שנערך בקייב, אוקראינה, מוטמעים לכדי העשייה היומיות שלי כרופאת פוריות ושל כלל הרופאים.

יצירת קשר

לייעוץ ותיאום תורים ניתן להתקשר למספר 053-9311473 או להשאיר פרטים באמצעות הטופס יצירת קשר.